Innholdsmarkedsføring (eller content marketing) handler om å gi målgruppen din innhold av høy kvalitet. Dette kan man oppnå ved hjelp av f.eks artikler, videoer og podcast. Innholdsmarkedsføring er viktig for å nå fremtidige, potensielle kunder.
Først og fremst kan det være fint å definere hva innhold egentlig er. Oppsøker du ordet i ordboka, får du et utvalg av definisjoner. Innhold kan være selve såpa i zalo-flaska, møblene i stua di eller innmaten i spillkonsollen din. Men i denne sammenheng går vi for følgende definisjon: “Innhold er noe som er interessant, meningsfylt og relevant for målgrupper og interessenter”
I en markedsføringssammenheng er innhold noe som direkte og indirekte skal hjelpe målgruppen, i motsetning til å direkte selge noe. Innholdsmarkedsføring er en teknikk hvor man produserer og deler (forhåpentligvis) verdifullt innhold med hensikt om å tiltrekke seg, etablere en relasjon og generelt engasjere en tydelig definert målgruppe – med et mål om å stimulere til lønnsom kundeadferd. Man skal lage innhold som vekker interesse hos potensielle kunder.
Bedrifter og merkevarer bruker innholdsproduksjon for å skape gode relasjoner på kort, og lang sikt – i tillegg til å bygge troverdighet med kunden / målgruppen. Eksempler på tiltak kan være å produsere artikler hvor man deler kunnskap om et produkt eller en videosnutt som viser produktet i bruk.
Et annet eksempel på denne type markedsføring er dette innlegget du leser nå. Du som leser blir kjent med meg (bedrift) og jeg bruker dette innlegget til å stifte bekjentskap og troverdighet med deg (potensiell kunde).