Det er snart 10 år siden jeg kom ut som homofil – en prosess som egentlig gikk over all forventning. Personlig har jeg bare kjent på støtte og aksept fra venner og familie – en kjærlighet som, desverre, ikke alle får oppleve. For bare 50 år siden var seksuell omgang mellom menn straffbart i henhold til straffeloven. Mye har skjedd i løpet av de siste 10-år med homo-kamp, men mye arbeid gjenstår. Regnbuens farger er blitt selve symbolet på fri kjærlighet og mangfold, noe mange bedrifter ser sitt snitt i å smykke seg med.
Vi er nå midt i juni – Pride og fri kjærlighet feires over hele verden, en fargerik folkefest for kjærligheten – og bedriftene vil være med på festen.
Pink Washing
Mens mange organisasjoner utnytter Pride-måneden til å smykke seg med regnbuefarger, være trendy og karre til seg salg – burde fokuset heller være på selve problemet og hvordan den enkelte bedriften støtter og bidrar til saken. “Pink Washing” er uttrykket som refererer til bedrifter som profiterer av den symbolske støtten av LGBTQ+ samfunnet, uten å faktisk gjøre noe som støtter opp om homokampen. For eksempel å pryde logoen i regnbuens farger, men ignorerer andre støttende tiltak.
Hvordan markedsføre under pride?
Å bare ha en fargerik logo er ikke lengre nok for å bli ansett som en akseptabel feiring av pride-måneden. Ja, det er et fint symbolsk tegn på støtte, men vil du at bedriften din skal oppleves som en genuin og autentisk alliert av homo-kampen? Da er følgende tiltak noe å vurdere:
- Skriv en artikler som omhandler og fremmer LGBTQ+ individer innen din bransje eller arbeidsplass.
- Lån bort din SOME-plattform til LGBTQ+ medlemmer fra bransjen eller nettverk.
- Donér økonomiske midler til en organisasjon som jobber for homofiles rettigheter (f.eks Fri eller Oslo pride).
- Avgi et løfte om å lage en LGBTQ+ spesifikk selskapspolitikk innad i bedriften.
Selv om Pride kun vare i en måned, vil bedriften din oppleves som en mer autentisk alliert om støtten er en årlig praksis. Her er noen få tips for hvordan støtte homokampen gjennom hele året:
- Lage interne regler som beskytter og støtter LGBTQ+ ansatte.
- Aktivt fokus på mangfold i ansettelsesprosessen
- Donere økonomiske midler til organisasjoner gjennom hele året.
- Fokus på inkluderende bildebruk på nettside og kampanjer. La kundene se seg selv i ditt varemerke.
Stereotypier
LGBTQ+ samfunnet er jo en fargerik og mangfoldig gjeng – og det burde reflekteres i din bedrifts tone of voice og bildebruk. Styr unna stereotypien og heller prøv å speile dagens samfunn. En tommelfingerregel er å inkludere mangfold av ulike slag (Etnisitet, legning, kjønnsidentitet osv) i markedsføringen. Representasjon er viktig og er noe som burde være integrert i enhver kampanje.
Hvorfor feirer vi egentlig?
Pride er et resultat av styrken og sårbarheten til generasjoner av aktivister og vanlige folks kamp for å elske hvem de vil.
Selv om vi har mye å ferie, er kampen enda ikke over. Hensiktsmessig markedsføring gir bedriftene en unik posisjon til å skape bølger av progresjon for LGBTQ+ samfunnet – ved å skape bevissthet og vise støtte i form av handling.
Hvis din organisasjon ikke fullt ut støtter skeive, venligst ikke endre logoen på sosiale medier. Å kapitalisere på et marginalisert samfunn er uakseptabelt, og vil på et tidspunkt slå tilbake på bedriften – noe som reflekterer dårlig på et varemerke, samtidig som det frastøter seg en stor del av målgruppen.
Under Pride, bruk heller plattformen til å løfte opp samfunnet, samtidig inkludere LGBTQ+ i både bedrifts politikken og i markedsføringen. Sist, men ikke minst, gjør det til standard praksis å demonstrere autentisk støtte nå – og gjennom hele året!